Fettisdagen!!! Hur kunde jag missa de?

Åhh, aldrig har jag missat en så speciell dag förut. Jag som älskar speciella dagar! Allt från alla hjärtans dag, mors dag, kanelbullens dag och fettisdagen. Tycker det på något sätt är mysigt med dessa speciella dagarna. 
Men som sjuk, ensam och instängd som jag var igår missade jag detta helt.
Tyckte de var så konstigt att alla jag pratade svullade semlor, men kopplade aldrig. Jag menar man har ju kunnat köpa semlor sen strax efter jul. Inte lätt att hålla reda på exakt vilken tisdag det är som man endast ska leva på semlor!


Historiska semlor
* 1679 kom semlan till Stockholm. Ordet semla kommer från latinets simila som betyder fint vetemjöl.
* 1771 dog kung Adolf Fredrik efter en bättre måltid som bland annat bestod av rovor, hummer, kaviar och - hetvägg, det vill säga semlor. Hetvägg var vetebullar fyllda med mandelmassa serverade med varm mjölk.
* På 1930-talet blev det vanligt med vispad grädde i semlorna
* Varje år äter vi 40 miljoner semlor, och idag äter ca 2 miljoner svenskar en eller flera semlor.

Då är det väl bara att vänta tills nästa år, ska verkligen inte glömma fettisdagen då!!! och hold your horses vad jag ska svulla semlor då.... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0