Cabin Crew Traning!part 1.

Cypern 11/3- 19/4:
Tänkte först att det var en rolig grej att skicka in en jobbansökan till Eurocypria airlines, jag menar värme är gött och flygvärdinna vill jag jobba som. Efter bara en vecka eller två ringde dom och ville att jag skulle komma på intervju i Stockholm, nöjd blev jag. Intervjun var väldigt kort och intensiv och jag såg en hel hög med andras Cv. Även om det kändes bra trodde jag aldrig att jag skulle få jobbet. En vecka efter intervjun ringde dom och sa att jag fick jobbet, jag blev så glad. Hade dock inte bestämt mig att åka då, eftersom jag sökt för ett annat bolag i Sthlm. När jag fick negativt besked från Sthlm blev valet enkelt. Eurocypria ringde sedan torsdagen den 6/3 och sa att jag skulle flyga ner redan på måndagen och börja utbildningen på tisdagen. Eftersom jag satt på tåget till GBG när jag fick samtalet fick jag smått panik. Fredagen åkte jag direkt hem igen och började förbereda mig för resan. Många samtal att ringa och saker att fixa m.m. Helgen gick väldigt fort, familjemiddag, packning och såklart fest med vännerna. (dock så slutar det inte alltid så bra när man är full, stressad och ledsen!!!).

Måndagen den 10/3. Flög jag först upp till Sthlm från kallinge. Resan gick bra, men lång väntan på Arlanda. Efter det flög jag ner till Cypern, jag träffade Marlene på flygplasten. Vi går utbildningen ihop och är dom enda Svenskarna + dom enda som inte bor på Cypern. Resan ner gick också bra, vi studerade The Cabin Crews mycket noga. Väl nere i Larnaca så hämtade en Taxi oss och körde oss till Sun Hall Hotel. Ett jättefin Hotel precis vid stranden. Vi fick ett varsitt stort bra rum med balkong.

Nöjd, trött och glad ringer jag en massa och berättar hur bra vi har det.

Vi somnar och är riktigt förväntansfulla för morgondagen.

Tisdag: Cabin Creew Training starts. Vi anländer först till skolan eftersom vi alltid kommer i Taxi, vilket vi också blir hämtade med blir vi aldrig sena. Vi blir insända i ett klassrum med ca 20 bänkar med pärmar, block och pennor framlagda.

Efterhand fylls klassrummet på och klockan 8.30 kommer lärarna. Dom är tre stycken Renos, Eleni och Chrys, alla är jättetrevliga.

Dom börjar med att presentera företaget, kursen m.m. Efter det presenterar dom sig själv, sen får vi presentera oss. Alla verkar jättetrevlig, nästan hälften har jobbat som Cabin Crew before. Det känns ändå ganska bra, man kan ju alltid fråga dom om hjälp m.m.

Efter alla presentationer säger huvudläraren Chrys, och glöm inte ta hand om våra två Svenska tjejer, visa dom runt m.m. Alla andra på träningen bor på Cypern, men vissa har bara gjort det några år. Några är från Polen, England, Scotland, Ryssland, Lettland och Bulgarien, så vi är en väldig blandning, vilket dom vill ha.


Efter första dagen känns det ganska OK, även om vi fått massa hemläxa. Vi har massa andra saker med som vi måste fixa passfoto, polisregister utdrag, telefon kort, Internet m.m.

Efter alla våra ärende är vi tillbaka på Hotellet kl 20 för att plugga, vilket inte går helt bra. Både jag och Marléne är jättetrötta!

Dags att sova... =)


Onsdag: Mitten på skolveckan redan, haha. Jag har redan börjat räkna ner dagarna på träningen. Idag fick vi gå in och kolla i flygplanet, det var roligt. Se hur allt fungerade, m.m.

Vi fick våra tillfälliga pass till flygområdet, NAJS.

Dagen är lång och det är mycket fakta. Vädret är bra mycket kallare än vad vi förväntar oss. Dom andra i klassen bara The Swedish girls knows how to dress, för att vi har så mycket kläder på oss. Haha.

På kvällen sitter vi lite på ett Internet café sen äter vi bakad potatis. Efter det pluggar vi och somnar ca kl 12 kanske.


Torsdag: Kl ringer 06.30 och jag är världens tröttaste, varför måste jag gå upp... VILL INTE! Jag måste fixa Internet innan jag börjar skolan, åhh vad jobbigt.

Jag klär mig och sminkar mig sen går jag iväg, självklart glömmer jag mitt pass så jag kan inte identifiera mig. Inget Internet för mig! Typiskt.

Går tillbaka till hotellet och vi går ner och äter frukost, den är helt ok. =) Finns alltid något och som sagt hotellet är ganska lugnt så här innan säsongen drar igång.

Åker som vanligt TAXI till skolan, lyx tycker vi.

Vi börjar morgonen med ett litet förhör och efter det berättar läraren att hon är besviken att vi inte kan mer!!!  Hur ska jag kunna få in all fakta undrar jag???

Dagen är riktigt seg och jag vill bara hem och sova.

Väl hemma går jag och fixar mitt Internet vilket tog 45 minuter och när jag kommer tillbaka så funkar det inte ens! Hopplöst asså. Ska gå tillbaka med det på lördag!

Jag går ner till Lobbyn för att leta efter Roni i stället, en kille från Israel. Jag fick låna hans Internet en annan dag så tänkte, det kanske funkar idag me. Och mycket riktigt så sitter han i lobbyn med sin laptop. Jag berättar om mitt Internet m.m. och han får inte heller det att fungera. Han berättar att han ska åka hem och jag kan få låna hans i 10 dagar tills han kommer tillbaka. Jag blir jätteglad YAY =) snälla han lixom. 

När han åkt till flygplasten sätter jag mig vid datan och ringer hem, får prata med hela familjen, vilket kändes jättebra, har så mycket roligt att berätta.

Sen blev det som vanligt några timmars plugg innan dusch och sängdags.


Fredag: Trött, trött och åter trött. Verkligen den tröttaste dagen på länge! Skolan var verkligen jätteseg och jag höll på att somna flera gånger. Vår huvudlärare Chrys är så bra, hon vet verkligen hur man ska hålla igång klassen medan dom andra två är rena sömnmedlena.

I klassrummet får vi inte sitta som vi vill, så jag sitter mellan en grek och en polack, greken Pavlos har jobbat som Crew innan och han säger åt mig att plugga och skriva upp allt hela tiden. Råkade också nämna att jag är massör så han tjatar om massage hela tiden! Vilket den Skotska tjejen Kristin tycker är jätteroligt. Man har nu börjat lära känna dom andra i klassen, vilket är roligt.  Dock ska vi ju snart flytta ifrån dom snart.

Efter skolan var slut träffade en Svensk/ Grek flygvärdinna. Hon har bott på Cypern hela livet men mamman är svensk. Tereza som hon heter har jobbat för Eurocypria i 6 år och trivs jättebra, vi bestämde att vi skulle hitta på något nästa vecka. =)

När vi kom tillbaka till hotellet gick vi till gymmet (New York Fitness Center for ladies!!), hur glammigt låter de??? Haha Najs va. Ja det kanske låter så medan sanningen är något helt annat. Det töntigaste och mesigaste gymmet jag varit me om, men trötta blev vi i alla fall efter. Och dessutom är det som de mesta andra för oss Gratis. =)

Kvällen slutade i hotellbaren där vi träffade Mario (som jobbar på hotellet), han bjöd oss på vin. Så nu är jag Packad och klar Ready for bed, plugget får vänta tills i morgon....


Lördag: Helt underbart att få sova ut idag! Vi har legat nere vid poolen och pluggat och solat. Varit och ätit på Hobo´s steak house och tränat. Mycket Najs dag än så länge. Vi missar dock melodifestivalen men får ju plugga i stället.

Min härliga skol bok heter CSPM (Cabin Safety Procedures manual).

Hoppas ni alla har det gött hemma och att ni röstar fram rätt låt....


Saknar er....


image31            image32       image33
Inte så bra bilder kanske, men vi bor i Larnaca, och dm andra är bidler på vårat hotell och poolen. =)

 Tumme upp:

-          Till att jag fick detta jobbet, allt är toppen än så länge.

-          Till att jag och Marlene är två svenska blonda tjejer, så mycket som är gratis hotell, taxi, gym m.m. =)

-          Till Roni som gav mig Internet så jag kan prata och msna m.m med er.


Tumme ner:

-          Är så trött hela tiden.

-          Så mycket plugg.

-          Inte lika varmt som vi trodde.

-          Min mage som absolut inte samarbetar med mig!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0